Када код ученика дође до одређених проблема у вези са похађањем школе, комуникација са родитељима је један од кључних фактора у долажењу до решења. У ствари, комуникација између школе и родитеља требало би да траје у континуитету током целог школовања детета, јер се искључиво на тај начин омогућава да се реагује правовремено, ако и када се проблем деси.
Иако су права и дужности свих интересних група у образовању: ученика, родитеља и наставника, јасно дефинисани, почев од Закона, па преко разних врста правилника, понекад је приметно одсуство родитеља из школе, а у неким случајевима то може бити повезано са одређеном врстом „одсуства“ родитеља и из животних проблема своје деце.
А то је лоша ситуација, с обзиром на то да нам се у свакодневним сусретима и разговорима са ученицима, увек и изнова открива чињеница колико је за сваког ученика важна улога родитеља и да ли су односи са једним или оба родитеља функционални или нису.
Постоје објективни разлози због којих родитељи нису увек у прилици да чешће дођу у школу и лично добију информацију о успеху и понашању свог детета: рад по сменама, а понекад и целодневни рад, сезонски радови у пољу, рад у иностранству, брига о млађој деци и кући… Али, дешава се и да недостатак међусобне комуникације током времена које заједнички проводе, „сакрије“ од родитеља чињеницу да му је дете у проблему: да у школи не постиже успех , „бежи“ са часова, да неко над њим врши насиље, прети му или га уцењује. Ако родитељ сам не обрати пажњу, не бави се у довољној мери и нема одговарајући приступ, постоји велика шанса да ће дете о свему ћутати, јер се боји да ће, ако каже, погоршати првенствено свој, али и положај своје породице. И тако се ствари даље компликују, док у једном тренутку не дође до откривања истине на неки тежи начин, где су последицама погођени и родитељи и деца.
Зато обраћамо пажњу родитељима и наставницима, односно, одељењским старешинама на неколико значајних елемената у остваривању комуникације школе и родитеља:
- Не размењујте поруке преко деце – комуницирајте директно, јер дете које је у проблему, углавном, бојећи се реакција, покушава да проблем сакрије, „да се не сазна“, зато није поуздан преносилац поруке и та одговорност не би требало додатно да му се додељује.
- Телефонским путем договорите се само о термину сусрета у школи. О свему осталом, што су углавном личне ствари и проблеми, разговара се индивидуално, „лицем у лице“.
- Имајте на уму законске рокове за регулисање изостанака: „обавеза родитеља је да оправда изостанке одговарајућом лекарском или другом релевантном документацијом, најкасније у року од 8 дана од дана престанка спречености детета да присуствује настави“.
- Такође, родитељ је дужан да обавести школу о спречености детета да присуствује настави и то најкасније у року од 48 сати.
- Уколико од родитеља не добије обавештење у предвиђеном року, школа је дужна да обавести родитеља о томе да дете није похађало наставу.
Ипак, школа и родитељи требало би да једни другима првенствено буду подршка и да међусобна комуникација током процеса школовања детета не буде само обавеза, већ део сарадње у којој су родитељи укључени у живот и рад школе као активни чланови школских тимова, редовни и драги посетиоци свих дешавања у школи: трибина, квизова, изложби…